LEHDISTÖTIEDOTE

Kolibri Festivaali Suomi
Vierasartisti Yara Kono

Kuvittaja ja lastenkirjailija Yara Kono kutsuvieraaksi Kolibrí-festivaaleille 1.-13.10.2018. Festivaalilla julkaistaan suomeksi Yara Konon kuvittama kirja, joka on vasta toinen portugalin kielestä suomennettu lastenkirja.

Iberoamerikkalaisella kulttuurifestivaalilla Kolibrílla on ilo esitellä brasilialais-portugalilaisen kuvittajan ja lastenkirjailijan Yara Kono! Yara Kono on uuden sukupolven portugalinkielisen lastenkirjallisuuden lupaavimpia tekijöitä, ja Kolibrí on kutsunut hänet kunniavieraakseen.

Monikulttuurinen ja -kielinen Kolibrí pidetään Helsingissä ja Espoossa 1.-13.10.2018. Espoossa Kolibrí valtaa Ison Omenan kirjaston ja Kohtaamon. Helsingissä Kolibrín näyttämönä toimivat Malmitalo ja Malmin kirjasto.

Yara Kono syntyi Brasiliassa vuonna 1972 ja aloitti piirtäjän uransa jo lapsena kotitalonsa seiniin. Vaikka hän valmistui ensin biokemistiksi, piirtämisestä tuli hänen elämänsä intohimo. Vuodesta 2004 hän on työskennellyt portugalilaisessa Planeta Tangerina -kustantamossa, joka valittiin vuonna arhaaksi eurooppalaiseksi lastenkirjallisuuden kustantamoksi Bolognan kansainvälisillä lastenkirjamessuilla.

Konon kuvitukset ovat niittäneet palkintoja ja tunnustuksia monissa lastenkirjatapahtumissa. Hänet valittiin vuonna 2010 Portugalin parhaaksi kuvittajaksi.

Kolibrí esittelee Yara Konon kuvitustaidetta retrospektiivisessä näyttelyssä galleria Kohtaamossa Espoossa. Näyttely aukeaa lokakuun ensimmäinen päivä, ja samana päivänä julkaistaan Konon ja Isabel Minhós Martinsin kirja ”Sata siementä, jotka lensivät pois”. Kirjan on kustantanut suomeksi Etana Editions.

Suomessa Yara Kono pitää useita monikielisiä työpajoja lapsille suunnatusta taiteesta. Hän opettaa Aalto-yliopiston opiskelijoita sekä Kuvittajat ry:n jäseniä. Hän osallistuu myös Etana Editions -kustantamon keskustelutilaisuuteen lasten kuvakirjojen tulevaisuudesta.

Lastenkulttuurifestivaali Kolibrí tarjoaa espanjan- ja portugalinkielistä taidetta ja yhdessä tekemistä nyt neljättä vuotta. Kuvittaja Yara Konon lisäksi tänä syksynä tarjolla on työpajoja ja esityksiä eri taiteenaloilta, mm. musiikkia, tanssia ja arkkitehtuuria. Suurin osa taiteilijoista on Suomessa tai Euroopassa asuvia iberoamerikkalaisia.

Kolibrí on tapa kokea maamme monikielisyyttä ja -kulttuurisuutta lapsen silmin, mutta koko perheen voimin. Yli 10 000 lasta ja aikuista on osallistunut Kulttuurikeskus Ninhon ry ylläpitämään festivaaliin.

Syksyn ohjelma julkaistaan kokonaisuudessaan 6.9.2018 osoitteessa www.kolibrifestivaali.org

Lisätietoja Kolibrísta:
Shirlene Green